< terug naar opinie-overzicht

Ooit een primeur gelezen op nu.nl?

Van alle primeurs, onthullingen en onderzoeksjournalistiek is negentig procent afkomstig van de dagbladen

In 1996, net voor de opkomst van internet, hadden de betaalde dagbladen in Nederland samen een oplage van 4,7 miljoen exemplaren. Sindsdien is door de opkomst van internet, de gratis kranten en de recessie een neerwaartse spiraal ingezet: nu lezen nog slechts 3 miljoen Nederlanders een betaalde krant.

Het meest getroffen slachtoffer is op dit moment De Telegraaf. De krant van wakker Nederland verloor sinds 2010 meer dan een kwart van zijn lezers: er verdwijnen daar nu 350 banen. In de reacties op dit nieuws valt mij op dat de beste stuurlui aan wal staan: mensen die binnen dagbladsector geen verantwoordelijkheid (meer) dragen, zoals Marianne Zwagerman en Jeroen Smit, hebben de stevigste opinies. De uitgevers en hoofdredacteuren die nu aan roer staan, hebben geen oplossing. Dat kan ook moeilijk: grote groepen zijn inmiddels gewend aan ‘gratis’ nieuws, en weigeren te betalen voor de krant.

Is dat erg? Ik vind van wel. Ik leef mee met mijn ex-collega’s die in een krimpende markt tegen de bierkaai moeten vechten, met alle baanonzekerheid van dien. Maar dat is klein leed vergeleken met de uitholling van onze journalistieke infrastructuur en dus ook van de journalistieke kwaliteit. Toen online nieuws net in opkomst was, voorspelden optimisten: internetredacties gaan kwaliteitsnieuws produceren. Daar is niets van terechtgekomen. Of het nu gaat om de Eerste Kamervoorzitter Fred de Graaff of een bermudaverbod in zwembaden: van alle primeurs, onthullingen en onderzoeksjournalistiek is negentig procent afkomstig van de dagbladen. De rest komt van serieuze omroepen. Internet is alleen een echoput van nieuws dat door traditionele media wordt geproduceerd. Ooit gehoord van een primeur van nu.nl? Ik niet.

Door de uitholling van de journalistieke kwaliteit komt de controlerende functie van de media onder druk te staan, zeker op lokaal niveau. Een samenleving kan volgens mij alleen evenwichtig functioneren als de burger goed geïnformeerd is. En dat kost geld.

< terug naar opinie-overzicht