< terug naar opinie-overzicht

Stereotiepe berichtgeving over Joost W.

Niet iedereen buiten de Randstad is orthodox gereformeerd, en zelfs als iemand dat wel is, is dat niet erg (20-11-2013)

Uit de mooie documentaire ‘Achter de dijk’ over de Joost W. alias Joostje Flikkerdoosje, die de VPRO op zondag 17 november 2013 uitzond, kun je allerlei conclusies trekken. Bijvoorbeeld dat de inwoners van Westkapelle zich wel erg afzijdig hielden, terwijl iedereen wist dat er in hun midden een pedofiel woonde die met jonge jongens rommelde.

Of dat de Westkapellaars nogal kalm reageren op een eventuele terugkomst van Joos, mocht hij straks vrijkomen. ‘We weten nu wat voor vlees we in de kuip hebben, dus we kunnen een oogje in het zeil houden’. Dat is zo’n beetje de stemming in het dorp. Vergelijk dat eens met de hysterische taferelen elders als een veroordeelde pedofiel terugkeert naar zijn woonplaats.

Als journalist viel mij vooral iets anders op. Namelijk dat de berichtgeving door onze nationale, in de Randstad gevestigde nieuwsmedia stereotiep, bevooroordeeld en dus onjuist was. In de film toonde Michael Schaap een terugblik naar 2012, toen het nieuws bekend werd. We zagen hoe de presentator van een televisierubriek naar een mogelijke verklaring zocht voor de passiviteit van de dorpsbevolking. Hij vroeg aan de verslaggever ter plaatse: ‘Speelt het ook een rol dat Westkapelle een streng gereformeerd dorp is?’ De kwaliteitsmedia kopieerden dat beeld klakkeloos. En Geen Stijl schreef zelfs dat de roomse priesters jaloers kunnen zijn op de refo’s. Niet eens geslaagd als cabaret, laat staan als journalistiek.

Refo’s: altijd een makkelijke zondebok voor onze Hollandse journalisten die zichzelf zo stoer, ruimdenkend en seculier vinden. Jammer alleen dat er in dit geval niks van klopt. Ik kom zelf oorspronkelijk uit Domburg, dat op zes kilometer van Westkapelle ligt, dus ik ken Westkapelle. Het is een overwegend seculier dorp. De openbare school is sinds jaar en dag de grootste school, de plaatselijke voetbalclub De Noormannen speelt op zondag, en ga zo maar door. De Westkapellaars stammen rechtstreeks af van de Vikingen, dus hoezo reformatorisch?

Toch is er een link met de bevindelijk gereformeerden, want Joos W. was lid van de Gereformeerde Gemeente, een stroming op de rechtervleugel van de reformatie. Hebben deze mannenbroeders hem voldoende gecorrigeerd? Nee, en dat is ze kwalijk te nemen. Maar dat verklaart nog niet dat een heel dorp de andere kant op keek als het zo uitkwam.

Die verklaring zit naar mijn mening dieper, namelijk in het saamhorigheidsgevoel binnen hechte gemeenschappen. De Westkapellaars beschouwen Joos kennelijk als een van hen. Dat saamhorigheidsgevoel heeft plussen (je steunt elkaar, je vergeeft elkaar ook) en minnen (je treedt niet op als dat wel zou moeten).  

Helaas voor onze stoere Randstedelijke ruimdenkers is de Westkapelse ontuchtzaak niet af te doen met ‘foute refo’s dekken elkaar’. Niet iedereen buiten de Randstad is orthodox gereformeerd. En zelfs als iemand dat wel is, is dat niet erg.

 

< terug naar opinie-overzicht