< terug naar werk-overzicht

Publicatie over veiligheid

Artikel over pakjesbezorger die onveilige wijken mijdt

Opdrachtgever: Rotterdams Dagblad

20040409 AUTHOR: Peter Louwerse HEADLINES: Bezorger komt niet overal LEAD: Betaalzender Canal Plus werd op de vingers getikt door de Commissie Gelijke Behandeling. Het bedrijf weigerde in Amsterdam Zuid-Oost een digitale decoder te bezorgen, omdat de buurt te onveilig zou zijn. De Bijlmer is niet de enige wijk waar bedrijven liever niet komen. New York Pizza durft geen vestiging te starten in Rotterdam-Zuid. Peter Louwerse Rotterdam - Rotterdam _ "Op Zuid, zegt directeur Philippe Vorst van New York Pizza, "durven we nog geen winkel te starten. Met uitzondering van de Kop van Zuid dan." De baas van het pizzabezorgingsbedrijf peilde de meningen van collega's en oordeelde dat het voorlopig beter is om weg te blijven van de Linker Maasoever. "Te veel onveiligheid," zegt Vorst. Hij doelt op berovingen van zijn koeriers. Veel geld hebben ze dikwijls niet bij zich, maar een gestolen brommer vertegenwoordigt al gauw een waarde van tweeduizend euro. "Daar moet je heel wat pizza's voor verkopen." Vervelend voor de mensen in Rotterdam-Zuid? Vorst beaamt het. "Maar ja, je zoekt als ondernemer de plek op waar je het best je brood kunt verdienen." New York Pizza heeft in de Rijnmond drie filialen: aan de Mariniersweg en de Schieweg in Rotterdam en de Rotterdamsedijk in Schiedam. De vestiging aan de Schieweg heeft de meeste problemen met onveiligheid, vertelt Vorst. "We hebben heel schokkende dingen meegemaakt. Koeriers die onderweg naar een klant hun geld moeten afgeven, bijvoorbeeld." Het ergste was een overval op een koerier, die werd beroofd van zijn brommer, met pizza's en al. "Toen hij terugkwam hebben we de bestelde pizza's alsnog laten bezorgen, maar de klanten reageerden verbaasd: ze hadden hun bestelling al gehad." De brommerdieven bleken de pizza's 'netjes' op het juiste adres te hebben bezorgd. De beroving was voor New York Pizza bijna aanleiding de vestiging aan de Schieweg dicht te gooien. "De bekende druppel," zegt Vorst. "We hebben die zaak toch opengehouden. De laatste tijd zijn onze ervaringen met de politie positief. Er waait een andere wind." New York Pizza overweegt daarom drie vestigingen in de randgemeenten te openen. Elektronicagigant Correct heeft nergens last van, zegt directeur algemene zaken Kitty de Jong. "Wij hebben geen restricties, we bezorgen overal," Correct wordt niet geplaagd door berovingen van koeriers. "Ze hebben geen geld op zak. Ze werken alleen met pinautomaten." Heel andere geluiden komen uit het Rotterdamse filiaal van verhuurbedrijf Skala bij de Oosterhof. "We controleren in sommige stadsdelen wat strenger, voordat we leveren," zegt een verkoper. "'sAvonds bezorgen we sowieso nooit." Skala heeft de winkel aan de Beijerlandselaan moeten sluiten wegens problemen met de veiligheid, vertelt hij. "Mensen die voor de winkel stonden te blowen, allerlei problemen tijdens de koopavond. Dat soort dingen." Cafés Nico Reith, directeur van de Rotterdamse Mobiliteitscentrale (samenwerkingsverband van RET en taxicentrale RTC), kan zich goed voorstellen dat taxichauffeurs in bepaalde wijken extra goed opletten of er helemaal niet komen. "Dat is een golfbeweging. Als in een wijk vervelende dingen zijn gebeurd met taxichauffeurs, worden de chauffeurs alerter." De recente moord op taxichauffeur Gerard Denz in het Nieuwe Westen heeft zeker invloed gehad op het veiligheidsgevoel van chauffeurs. Maar in principe, zegt Reith, bedient de taxicentrale iedereen. "Belklanten worden altijd bediend, of ze nou uit Ommoord, de Millinxbuurt of Delfshaven bellen." Of chauffeurs sommige standplaatsen mijden moeten ze zelf weten. Wel rijden de RTC-chauffeurs met een grote boog om sommige cafés heen. "Omdat daar onprettige figuren rondhangen," zegt Reith. "Wij weten dat, de politie kennelijk niet altijd." Andere oplossing Voor Selektvracht zijn Spangen en Afrikaanderwijk voorbeelden van risicogebieden. "In die wijken opereren we voorzichtig," zegt Eelko Mustert van de pakjesbezorger die vooral voor postorderbedrijven werkt. "We kijken naar een aantal omstandigheden. Welk product? Welke wijk? Overdag of 's avonds? Als de bezorger zich niet veilig voelt, zoeken we naar een andere oplossing. Bijvoorbeeld ophalen of op een ander tijdstip bezorgen." Het verhaal komt secretaris Ton Sels van MKB Rotterdam bekend voor. "Bedrijven worden getraind om dergelijke criminaliteit te voorkomen. In onveilige wijken komen bezorgers altijd met zijn tweeën. Als er iets wordt geleverd vanuit een vrachtwagen, gaat de laadbak standaard op slot. Doe je dat niet, dan is je vrachtwagen leeg," weet hij.

< terug naar werk-overzicht