< terug naar werk-overzicht

Publicatie over verkeer (2)

Artikel over schrikblokken

Opdrachtgever: AD NieuwsMedia

20090429 PETER LOUWERSE HEADLINES: In verzet tegen schrikblok LEAD: Automobilisten uit Brielle hebben schade opgelopen door steile schrikblokken. De SP noemt de Hossenbosdijk in het stadje gevaarlijk. In Hoogvliet trok een schrikblok een gat in de auto van Jan Weemering. Tijd voor actie, vindt hij. PETER LOUWERSE ROTTERDAM Schrikblokken. Ook wel schampblokken genoemd. Ze zijn er om bermen en stoepen te beschermen. En daar heeft ondernemer Jan Weemering uit Hoogvliet alle begrip voor. ,,Maar wat ik niet accepteer, is dat die dingen met de steile kant naar de weg liggen,'' zegt hij strijdvaardig. ,,Dat is gevaarlijk. Dat mag een overheid niet doen.'' Daarom wil Weemering de krachten van automobilisten bundelen in de strijd tegen de betonblokken. Hij krijgt in zijn verzet tegen de steil naar de weg liggende schampblokken steun van leveranciers en wegenbouwers. Hun argumenten: automobilisten moeten de kans krijgen te corrigeren, en dat kan niet als het blok 'verkeerd' ligt. Bovendien kunnen de blokken auto's lanceren, versmallen ze de weg optisch (botsingsgevaar!) en zijn ze levensgevaarlijk voor motorrijders. Dus leg die blokken met de schuin aflopende kant naar de weg, is het advies. Weemering had duizend euro schade toen hij in Hoogvliet met zijn auto achter een schrikblok bleef haken. ,,Het gaat mij in de eerste plaats om de veiligheid. Dus ik roep iedereen die het mij met eens is op contact met mij op te nemen. Dan kunnen wij een petitie opstellen en die aanbieden aan gemeenten waar de blokken verkeerd liggen.'' Gemeentewerken Rotterdam is niet van plan de blokken anders neer te leggen. Ook heeft de dienst aan Weemering laten weten dat hij geen schadevergoeding krijgt. AD besteedde op 21 en 22 april al aandacht aan de blokken. Op internet leverde dit 54 reacties op waarvan 31 afkomstig van tegenstanders van de 'steile' schrikblokken en 18 van mensen die vinden dat automobilisten beter moeten uitkijken. Vijf reacties zijn neutraal. Een ambtenaar schrijft dat de blokken er niet eens mogen liggen, omdat de berm deel uitmaakt van de weg. Een Rotterdammer meent: ,,Er moet zeker eerst een dodelijk ongeluk gebeuren voordat men deze blokken weghaalt. Als een vrachtwagen zo'n blok met een achterwiel raakt, wordt hij gelanceerd.'' Iemand uit Amsterdam vindt de schrikblokken overdreven. ,,Zouden wij, om te voorkomen dat mensen op het gras lopen, berenklemmen plaatsen in de parken?'' Lezers die de actie van Weemering ondersteunen, kunnen reageren naar Jan Weemering, e-mailadres jan@jps-r.nl.

< terug naar werk-overzicht